There are no translations available.
Důležitým odvětvím při výrobě kočárů bylo košíkářství. Nejvíce se tomuto řemeslu dařilo u Valašského Meziříčí, kde na březích řeky Bečvy bylo dostatek vrbového proutí pro stavbu košin (košina – proutěná korba vozu). Výroba košin je starým řemeslem s kořeny až ve středověku. Košíkářství a sním spojená výroba kočárů a tedy i košin, byla z počátku v Novém Jičíně a později i v Kopřivnici. Předností košatiny byla lehkost a pevnost, v případě poškození jí bylo možno snadno opravit. Tyto lehké kočáry dostaly pojmenovaní podle německého názvu města Nový Jičín (Neutitschein) kde se začaly r. 1817 vyrábět. O rozvoj se zasloužil místní kovář Brossmann a kolář Seibert. Neutitscheinka se prodávala za 40 až 48 zlatých. Podobný vůz se vyráběl v Paříži – říkalo se mu Pařížanka. Na rozdíl od Pařížanky měla původní Neutitscheinka masivnější podvozek s velkými koly na širokých nábojích, na nápravy nebyly péra a nápravy byly navzájem spojené. Velký rozchod kol a široké blatníky dávaly tušit, že tento povoz byl určen především pro neudržované cesty.

Výrobci kočárů, vozů a kočárových lamp v Novém Jičíně:
Česká a křesťanská firma Jan Jurek, továrna na kočáry v Novém Jičíně
Stavitel kočárů W. Slawik Nový Jičín
Výroba kočárů K. Mück , Neutitschein Wilhelm Welter Wagen & Feuerloschreduisiten Fabrik, Neutitschein
Továrna kočárových svítilen, svítilen pro selské vozy a kovového zboží „Joro“ Josef Rotter, NOVÝ JIČÍN, MORAVA
Ignatz Schustala Kopřivnice (Nesselsdorf) vyráběl bryčky, převážně takzvanou „Neutitscheinku“, kterou pro velký úspěch vyvážel Ruska, Haliče a Pruska. |